Toekie

15 juni 2018 - Maribor, Slovenië

Ik moet bekennen dat ik even was vergeten om mijn weblog bij te houden. Dat komt omdat de laatste twee weken werkelijk waar voorbij zijn gevlogen. En dat is natuurlijk ontzettend fijn. In mijn laatste blog vertelde ik dat ik de stoute schoenen had aangetrokken en dat ik heb gevraagd of ik een pop mag maken. Het lijkt mij ontzettend leerzaam om zelf een pop te maken en om de mechanieken van een pop te ontdekken. En als ik misschien een poppenvoorstelling in de toekomst ga maken is deze ervaring nooit verkeerd. Dus, mag ik een pop maken?

HET MAG! Ik ga gelijk op maandagochtend naar de werkplaats en daar zit Primoz de poppenmaker. Ik vertel hem dat ik een pop wil maken en hij vraagt mij om schetsen te maken en om na te denken over de mechanieken. Eerst wilde ik een marionet maken, maar dat schijnt echt de lastigste soort poppen te zijn om te maken en voor iemand met twee linker handen is dat wel een enorme uitdaging.

Daarom besluit ik om een “table puppet” te maken. Een table puppet is een pop die je meestal vanaf een tafel bespeeld en door middel van hendels die bevestigd zitten aan de pop vasthoudt. Het wordt een toekan. Het lijkt mij leuk als z’n snavel kan bewegen en als zijn hoofd vele malen groter is dan z’n lijf. Na anderhalve week zagen, boren, schuren, verven, solderen, lijmen etc etc. (er komt echt ontzettend veel bij kijken om een goede en werkende pop te maken) is die eindelijk af. Toekie is geboren. Toekie betekent ook “hier” in het Sloveens, en ik heb hem hier gemaakt dus z’n naam klopt dubbel. In ieder geval ben ik er ontzettend trots op en ga ik leren om ‘m te bespelen. Wellicht ga ik ooit een voorstelling met deze pop maken, hij mag in ieder geval mee naar Nederland.

Daarnaast ben ik hier en daar wat les aan het geven, voorstellingen bezoeken. Afgelopen zondag was ik jarig en toen heeft mijn vader mij bezocht en heb ik hem wat van het land laten zien. Het was erg fijn om weer even Nederlands te praten en iemand die je gemist hebt weer te zien.

Ik houd jullie op de hoogte!

Toekie

1. Jet:
    5 augustus 2018
    Ha Rick,
    Leuk je Toekie!
    Wat heb je aan overdacht kunnen doen op je stage? Fijn dat je als regie assistent suggesties hebt kunnen geven. Je focus is lichaamstaal, ben benieuwd welke nieuwe inzichten of vaardigheden deze ervaring je geeft als theatermaker
    Groet uit colombia