What happened?

3 mei 2018 - Maribor, Slovenië

De donderdagochtend begon met een telefoontje van Tina. Tina is de vrouw die mij maandag persoonlijk had rondgeleid, de sleutel van mijn kamer gegeven en een kaart van de stad. “Sorry, I forgot my phone” zei Tina. “What happened?” Ik vertelde haar dat ik voor anderhalve dag opgesloten zat in het theater en dat ik niemand kon bereiken.

Vervolgens hoorde ik haar wat woorden in het Sloveens zeggen en zei ze dat ze expliciet had doorgegeven dat de deur niet op slot mocht. Daaropvolgend hoorde ik een teleurgestelde stem en duizend maal sorry. Ik zei dat ik het achteraf wel grappig vond, dat ze zich niet druk hoefde te maken en dat ik wel even langs haar werkkamer zou lopen.

Toen ik daar kwam kreeg ik wederom een aantal sorry’s en wilde ze het goedmaken door mij even aan iedereen voor te stellen. Weer een aantal sorry’s en een aantal handen schudden verder begon de repetitie van “The snail and the whale.” Best gek om zo laat in een repetitieproces binnen te komen. Ik merkte gelijk dat er een beetje stress was.

Over een week is namelijk al de première van de voorstelling, maar een aantal poppen zijn nog niet af De 4 meter grote walvis bestaat vooralsnog alleen maar uit een geraamte en dat is voor de poppenspelers erg lastig te bespelen. Daarnaast moet er ook op de vloer nog een hoop gebeuren. De repetitie begon echter met een lange warming-up van de choreograaf. De warming-up heb ik meegedaan samen met de spelers wat erg leuk was.

Daarna volgde er een lange pauze (toch niet zoveel stress dan?) en werd er aan de eerste scene gewerkt. De warming-up werd speciaal voor mij in het engels gedaan, maar tijdens de repetitie werd de voertaal toch voornamelijk Sloveens. Een taal waar werkelijk waar geen touw aan vast te knopen is. Toen ik eindelijk tot drie kon tellen in het Sloveens (ena dva tri) was de ochtendrepetitie al weer klaar. Op de terugweg liep ik weer langs de kamer van Tina en ze hield mij gelijk tegen. Ze zei dat ik een dikker matras had gekregen en ze overhandigde mij een sleuteL DE SLEUTEL VAN DE VOORDEUR!

Vanavond is de tweede repetitie, maar ik heb in ieder geval twee zorgen minder.