"Normaal gaat het niet zo in Slovenië"

8 mei 2018 - Maribor, Slovenië

Ik heb heel lang na zitten denken waar ik moet beginnen met deze nieuwe blog.

Duidelijk is, is dat het hier niet zo gaat als hoe het zou moeten gaan. Dat is jammer, want het begon zo goed. Donderdagavond na de repetitie vroeg het team wat ik had gezien en ik benoemde een aantal punten. Ze vertelden dat dit voor hun eye-openers waren en ze waren super dankbaar en blij waren met de dingen die ik zei. Daarnaast zei ik dat ik een aantal keuzes niet goed vond werken en gaf ze andere suggesties. Ze hebben dat gelijk toegepast in de scenes. Lekker bezig dacht ik dus…

Vrijdagochtend na de repetitie ging het echt er mis. Er was er een grote ruzie tussen de spelers, de regie en tussen de directie. Niet dat ik daar iets van kon verstaan, maar ik merkte wel dat iedereen elkaar van alles verwijt. In ieder geval zijn de poppen nog niet af en dat is volgens mij het grootste probleem. Daarnaast denk ik dat het regieteam te groot is. Het team bestaat uit een dramaturg, een muzikant, een choreograaf, een regisseur en dus uit mij (regieassistent). Iedereen heeft een mening en dat laat het proces ook vrij moeizaam gaan.

Alle repetities zijn in het Sloveens, dus tijdens de repetities kan ik mij er niet zo mee bemoeien. Maar qua lichaamstaal zie ik dat dit voor iedereen een heel zwaar en frustrerend proces is. Ergens is het wel interessant om dat mee te maken, maar de directie van het theater heeft zich al een paar keer verontschuldigd tegenover mij. Ze vertelden dat ze het vervelend voor mij vinden dat ze mij op dit project hebben gezet en dat het er normaal niet zo aan toe gaat in Slovenië.

Om het goed te maken had de directrice mij op zondag uitgenodigd om bij haar te komen lunchen. Ze had een typisch Sloveense lunch gemaakt en ik heb daar samen met haar gezin en een poppenmaakster geluncht. Zo slecht is het dus allemaal niet.(behalve dat ik al anderhalve week met koud water aan het douchen ben en dat dit probleem nog steeds niet is opgelost). Daarnaast wilt de organisatie veel werkbezoeken voor mij regelen bij andere instanties en geven ze allemaal suggesties van voorstellingen die ik hier moet gaan zien.

Vandaag (8-05-18) was de try-out van de voorstelling. De kinderen reageerden op sommige scenes heel goed, maar je merkt wel dat er nog steeds erg veel werk aan de winkel is. Het gaat allemaal vrij traag en dat maakt sommige delen in het stuk slaapverwekkend. Daarnaast komen een aantal poppen nog niet tot leven en blijven het slechts poppen. We hebben nog een aantal dagen, want de voorstelling is verplaatst naar zaterdag. Wordt vervolgd.

1. W H:
    10 mei 2018
    Poppen aan het dansen (of juist niet), nu al? Komt allemaal goed Rick, klinkt als een gewoon theaterproject met een gezond portie ego's aan boord. GrW