Een nieuwe update

31 mei 2018 - Maribor, Slovenië

​Excuses aan mijn trouwe volgers dat ik al een tijdje niks heb laten horen. Inmiddels zit ik alweer meer dan een maand in Slovenië en zijn we al bijna op de helft van mijn stage.

Vorige week ben ik wederom naar Ljubljana gegaan om een voorstelling genaamd Sovica Oca (Uil met grote ogen) te bekijken. Het ging over een uil die ook overdag niets kon zien en toen een bril vond. Met deze bril zag hij overdag ook en beleefde hij allemaal avonturen. Volledig in het Sloveens, maar het verhaal van kindervoorstellingen is best snel te begrijpen. Het was een voorstelling met marionetten waarbij de poppen waanzinnig goed werden gemanipuleerd. Soms bespeelden de poppenspelers twee poppen tegelijk en hadden ze in tekst een dialoog met zichzelf.

Ik merk sinds ik hier en dat ik steeds meer een fascinatie voor marionetten krijg en al helemaal als de poppenspelers zichtbaar zijn, maar dat de focus van de kijker bijna altijd bij de pop ligt. Dat is heel gaaf om te zien. Daarom ga ik mijn best doen om de komende weken nog veel voorstellingen te zien met marionetten (en eigenlijk poppen in het algemeen).

Sinds de première klaar van de slak en de walvis is geweest, is het een stuk rustiger in huize Maribor. Hier en daar is nog een pedagogische activiteit, maar ik merk dat iedereen druk bezig is met de voorbereidingen voor volgend seizoen, met het programma en de voorbereidingen voor het festival in augustus. Kortom, ik heb wat meer vrije tijd en kan mijn eigen tijd wat meer indelen. Wat overigens best lastig is!

De laatste dagen ben ik erg veel bezig geweest met mijn onderzoek (speciaal voor de docenten die meelezen). Mijn artikel is al voor een groot gedeelte geschreven en ik ben ook al begonnen aan mijn documentaire. Om te voorkomen dat ik te veel vrij ben heb ik gevraagd of het mogelijk is om een pop te maken. Naast dat mij dat erg leuk lijkt is het ook interessant om de mechanieken van een pop te ontdekken en te kijken of ik zelf een pop kan manipuleren. Ik ben nog in afwachting of dat gaat lukken. Ik houd jullie op de hoogte!

sovica-oka-4

1. W H:
    14 juni 2018
    Ik lees mee...maar niet voor je onderzoek! Geniet!